فضایی برای تو

فضایی برای تو

فضایی برای تو

فضایی برای تو

سمند زوبین


زوبین

> بدنه
کلاس : سواری چهاردر- کلاس متوسط
رنگ : پوشش متالیک
> موتور
نوع موتور : XU9 –J4Z
حجم موتور : 1905 سانتیمتر مکعب
حداکثر توان موتور : 148اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثرگشتاور : 170 نیوتن متر در 5500 دور در دقیقه
سیستم سوخت : انژکتوری
> انتقال قدرت
گیربکس : دستی 5 دنده جلو
> فرمان
نوع فرمان : هیدرولیک
حداقل شعاع فرمان : 5/5 متر
> تعلیق
جلو : مستقل Mc Pherson
عقب مستقل – فنرپیچشی (باامکان تنظیم ارتفاع)
> ترمزها
سیستم ترمز : دو مداره با بوستر
جلو : دیسکی با پره های خنک کننده
عقب : کاسه ای
> چرخها
لاستیک 215/45 ZR 1791 w
رینگ 7x17
> تجهیزات
امکان تنظیم ارتفاع
چراغ راهنما روی آینه های جانبی
چهارچرخ متحرک 4 wd
افزایش توان و قدرت موتور با تغییر موتور
چراغ ترمز عقب با استفاده از فناوری LED
> اوزان
وزن خالص : 1245 کیلوگرم
> ابعاد
طول : 4770 میلیمتر
عرض : 1720 ( بااحتساب آینه های جانبی ) میلیمتر
ارتفاع : 1460 میلیمتر
فاصله بین دو محورچرخهای عقب و جلو : 2670 میلیمتر
> ظرفیت
ظرفیت مخزن سوخت : 70 لیتر
> بازده
حداکثرسرعت : 215 کیلومتر در ساعت
شتاب از صفر تا صد کیلومتر : 35/9 ثانیه
مصرف سوخت 8/8 لیتر در صد کیلومتر ( باسرعت ثابت 90 کیلومتر در ساعت )
2/11 لیتر در صد کیلومتر - باسرعت ثابت 120 کیلومتر در ساعت

شورلت کامارو

 

امروز میخوام به بررسی شورلت کامارو کانورتیبل کانسپت بپردازم . بسیاری از شما این خودرو را در نمایشگاه های مختلف دیده اید اما شاید از آن اطلاعات کافی نداشته باشید به همین دلیل امروز میخواهم به بررسی دقیق تر این خودرو بپردازم .

TinyPic image

پس از عرضه ی نسل جدید فورد موستانگ توسط شرکت فورد و ارایه ی مدل کوروت و با توجه به استقبالی که از این دو مدل شد شرکت جنرال موتورز تصمیم گرفته تا دو مدل دیگر تاریخی را دوباره احیا کند ! شورلت کامارو و پونتیاک فایربیرد این دو خودرو هستند .

هم اینک جنرال موتورز مشغول کار بر روی کانسپتی است که کامارو 2009 نام دارد . البته مدل کانورتیبل این خودرو نیز معرفی شده که ما به بررسی این مدل میپردازیم .

کامارو کانورتیبل بر روی پلاتفرم " زتا " ی جنرال موتورز ساخته و پرداخته شده . چهره ی این خودرو به وضوح نمایانگر کاماروهای دهه ی 60 و70 است .

TinyPic image

دو چراغ گرد ساده ولی خشن در میان خطوط تیز و شکسته ی بدنه جای گرفته تا نمایی خشن و جذاب به کامارو ببخشد .

فرم جلوپنجره با قوسی ملایم به سمت پایین و جلو ادامه پیدا میکند تا فرمی تهاجمی به خودرو ببخشد .

تصور رانندگی با این کانورتیبل نارنجی آن هم در غروب آفتاب کلیفرنیا بسیار لذت بخش است .

رینگ های 21 اینچی کرومی کامارو ابهت خاصی به این خودرو بخشیده و نمای جانبی این اتومبیل را بهبود بخشیده است .

طول کامارو برابر 72/4 سانتیمتر است که چندان کوچک به نظر نمیرسد ! طول این خودرو اندازه ی فورد موستانگ است ولی 15 سانتیمتر از فورد موستانگ پهن تر است .

طراحی کلی کامارو را باید یک ریترو یا بازگشت به گذشته به حساب آورد . طراحی این خودرو بسیار جلب توجه کننده و زیباست و با وجود سقف بازشو برای یک گردش بسیار لذت بخش است .

TinyPic image

کابین این خودرو نیز همانند ظاهرش کانسپت به نظر میرسد ! نشان دهنده های دایره ای شکل به همراه داشبورد ساده و خلوت خبر از یک خودروی قدرتمند آمریکایی میدهد !

ترکیب رنگ کرم و خاکستری در کابین به گونه ای زیبا و لذت بخش است و این احساس لذت با وجود دسته دنده ی کرومی تکمیل میشود .

TinyPic image

البته بخشی از این زیبایی ناشی از فرصت زیادی است که طراحان این خودرو در استرالیا بر روی پلاتفرم زتا انجام داده اند

کهکشانها

مقدمه

کهکشان به مجموعه ستارگان ، گاز و غبار گفته می شود که با نیروی جاذبه کنار هم نگاه داشته شده‌اند. کوچکترین کهکشانها دارای عرضی برابر با چند صد سال نوری ، شامل حدود 100000 میلیارد سال ستاره هستند. بزرگترین کهکشانها تا 3 میلیون سال نوری عرض دارند و شامل بیش از 1000 میلیارد ستاره هستند.

اشکال کهکشانها بر اساس شیوه‌ای طبقه بندی می‌شود که طبق شیوه طبقه بندی ستاره شناس آمریکایی ، ادوین هابل (1953- 1986) ، شکل یافته است. در مورد تکامل کهکشانها اطلاعات قطعی کمی در دست است. تنها مطلب مورد اطمینان این است که کهکشانها میلیاردها سال پیش به شکل توده‌ای از ابرهای گازی و غباری بوجود آمدند.

کهکشان بیضوی

کهکشانهای نامنظم هیچ شکل یا ساختار منظمی ندارند، آنها دارای جرم بیشتری از کهکشانهای دیگر هستند و بیشتر ستاره‌های موجود در آنها دارای طول عمر کم و درخشان می‌باشند. با وجود اینکه بسیاری از کهکشانهای نا منظم در بر گیرنده نواحی تابان گازی هستند که ستاره‌ها در آنها شکل می‌گیرند، بیشتر گاز میان ستاره ای کهکشانها بایستی متراکم شوند تا ستاره‌های جدیدی بوجود آورند. حدود 5% از هزار کهکشان درخشان را کهکشانهای نا منظم تشکیل می‌دهند. این در حالی است که یک چهارم کهکشانهای شناخته شده نیز کهکشانهای نامنظم هستند.

کهکشانهای مار پیچی

کهکشانهای مارپیچی دارای بازوهایی هستند که شکلی مارپیچی در اطراف بر آمدگی مرکزی یا هسته ، قرصی ایجاد می‌کنند که چرخش هسته با چرخش بازوهای آن همراه می‌شود. جوانترین ستاره‌های کهکشانهای مارپیچی در بازوهای کم توده یافت می‌شوند و ستاره‌های کهن اکثرا در هسته متراکم قرار دارند. کهنترین ستاره‌ها در هاله‌های کروی پراکنده قرار دارند و اطراف قرص کهکشانی را فرا گرفته‌اند. بازوهای مذکور همچنین دارای غبار و گاز فراوانی هستند که منجر به تشکیل ستاره‌های جدید می‌شود.

کهکشان مارپیچی میله ای

یک کهکشان مارپیچی میله‌ای دارای یک هسته برآمدگی مرکزی کشیده شده و میله‌ای شکل است. همزمان با چرخش هسته اینطور به نظر می‌رسد که در هر سوی هسته یک بازو نیز می‌چرخد. برخی ستاره شناسان عقیده دارند کهکشان راه شیری نیز یک کهکشان مارپیچی میله‌ای است. شکل کهکشانهای مارپیچی و کهکشانهای مارپیچی میله‌ای متغیر است.

از کهکشانهای با برآمدگیهای مرکزی بزرگ با بازوهای نه چندان بهم پیوسته تا کهکشانهای با برآمدگیهای مرکزی کوچک و بازوهای آزاد. گر چه کهکشانهای مارپیچی و مارپیچی میله‌ای پیش از این به عنوان دو نوع کهکشان متفاوت طبقه بندی می‌شدند، ولی امروزه ستاره شناسان آنها را مشابه می‌دانند.

کهکشانهای بیضوی

کهکشانهای بیضوی از نظر شکل ، از شکل بیضی‌گون (شبیه توپ فوتبال امریکایی) تا شکل کروی متغیر هستند و اشکالی ما بین این دو نیز یافت می‌شوند. بر خلاف کهکشانهای دیگر که نوری آبی از ستاره‌های فروزان و کم عمر منعکس می‌کنند، کهکشانهای بیضوی زرد رنگ بنظر می‌رسند. علت این امر توقف شکل گیری ستارگان در این کهکشانها می‌باشد که در نتیجه تقریبا تمام نور آنها از ستاره‌های غول سرخ که دارای طول عمر زیادی هستند تأمین می‌شود.

کهکشانهای فعال و غیر عادی

از تمام کهکشانها میزان معینی تشعشع الکترومغناطیسی ساطع می‌شود. برخی کهکشانها ، به طرز غیر عادی ، مقادیر زیادی تشعشع تابش می‌کنند. این کهکشانها ، کهکشانهای فعال نامیده می‌شوند. انرزی آنها از منبعی با جرم بسیار زیاد اما به هم فشرده که در مرکز کهکشان فعال قرار دارد تأمین می‌شود.

انرژی اغلب بصورت اشعه ایکس ، موج رادیویی و همچنین نور است و میزان انرژی آزاد شده به قدری زیاد است که نمی‌توان تصور کرد ستاره‌ها آنرا بوجود آورده باشند. ستاره شناسان بر این عقیده اند که تنها جسمی که قادر است این مقدار انرژی را ازاد کند یک حفره سیاه فوق العاده پر جرم است. بنابر این، علت اینکه برخی کهکشانها از جمله کهکشان خودمان انرژی نسبتا کمی آزاد می‌کنند این است که حفره سیاه مرکزی کوچکی را در میان گرفته‌اند.

کوازارها

بنظر می‌رسد که کوازارها (شبه ستاره‌ها) هسته فعال کهکشانهای دور دست باشند. آنها درخشانترین ، سریعترین و دورترین اجرام شناخته شده در جهان هستند. کوازارها همانند ستارگان از سطح زمین به مثابه یک نقطه نورانی خیلی ریز دیده می‌شوند. اگر چه کوازارها فقط به اندازه منظومه شمسی هستند، نور برخی از آنها مسافتی در حدود 10 میلیارد سال نوری را طی می کند تا به ما برسد. ما برای اینکه بتوانیم چنین اجرام دوری را شناسایی کنیم نیاز به تابش زیاد نور آنها داریم. تشعشع انرژی بعضی از کوازارها حدود 100 برابر تشعشع کهکشانهای عظیم است.

با گسترش جهان کوازارها که در لبه خارجی آن قرار دارند بسرعت از زمین فاصله می‌گیرند. دورترین کوازارهایی که قابل رویت حدود 12 میلیارد سال نوری در جهت انتهای قابل مشاهده جهان قرار دارند. بخاطر زمان زیادی که طول می‌کشد تا نور کوازارها به زمین برسد، این کهکشانها ستاره شناسان را قادر می‌سازند تا جهان را در اولین مراحل شکل گیری ، مورد مطالعه قرار دهند. کوازارها فوق العاده درخشان و در عین حال بسیار مهم فشرده می‌باشند. در مقایسه با گستره کهکشان راه شیری که 100000 سال نوری می‌باشد، کوازارها قطری معادل چند روز یا هفته نوری را تشکیل می‌دهند.

کهکشانهای رادیویی

تمامی کهکشانها ، موج رادیویی ، نور قابل رویت و انواع تشعشع از خودشان تولید می‌نمایند. انرژی رادیویی یک کهکشان رادیویی خیلی متراکمتر از انرژی کهکشانهای معمولی است. این انرژی از دو قطعه خیلی بزرگ ، یا ابرهای عظیم الجثه متشکل از ذرات در حال دور روشن از کهکشانها تشتشع می‌یابند.

این ابرهای عظیم از فورانهای گازی که از مرکز کهکشان با سرعتی معادل یک پنجم سرعت نور خارج می‌شوند، در آسمان شکل می‌گیرند. به نظر می‌رسد که فوران این انرژی عظیم توسط یک حلقه پیوستگی صورت می‌گیرد که یک حفره سیاه خیلی متراکم را در بر می‌گیرد و در مرکز کهکشان واقع است. از هر یک میلیون کهکشان فقط یکی از آنها یک کهکشان رادیویی است.

تصادم کهکشانها

بیشتر کهکشانها از کهکشانهای همسایه خود صد هزار سال نوری فاصله دارند. به هر حال، بعضی از کهکشانها تا اندازه‌ای به یکدیگر نزدیک می‌شوند که نیروی جاذبه دو طرفه آنها اشیاء موجود در کهکشانها دیگر را به اطراف خود می‌کشد و این امر باعث بوجود آمدن توده‌هایی به نام دنباله‌های کشندی می‌گردد، که این دنباله‌ها مانند پلی کهکشانها را به یکدیگر وصل می‌نمایند. نزدیکی بیش از حد کهکشانها ممکن است، توأم با تصادم آنها گردیده و به دنبال این عمل یک تغییر شکل بنیادی در شکل ظاهری آنها صورت پذیرد.